• اخبار

یادداشتی بر یک امکان بین‌المللی در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر/ پیشخوان تئاتر؛ فرصتی مناسب برای معرفی تئاتر ایران

یادداشتی بر یک امکان بین‌المللی در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر/ پیشخوان تئاتر؛ فرصتی مناسب برای معرفی تئاتر ایران
ایران تئاتر-سپهر شریف‌زاده: برگزاری پیشخوان در جشنواره بین‌­المللی تئاتر فجر موقعیتی بسیار مغتنم و مناسب برای کارگردانان و تهیه­‌کنندگان ایرانی است.

در سال‌­های اخیر با توجه به برگزاری بازارهای تئاتر، پیشخوان تئاتر (showcase) و دیگر برنامه‌­های ویژه بازاریابی نمایش­‌ها، مهارت ارائه و بازاریابی نمایش به یکی از تخصص­‌های مورد نیاز برای کارگردانان و تهیه‌کنندگان تبدیل شده است. پیشخوان برنامه‌­ای است که در کشورهای مختلف و در بخش جنبی جشنواره­‌ها و یا در قالبی مستقل برگزار می­‌شود. در این برنامه مدیران تئاتری، برنامه‌­ریزان جشنواره‌­ها و تهیه‌کنندگان در کنار یکدیگر به تماشای نمایش‌­های کیوریت شده­ (Curated) می‌پردازند. گاهی در کنار پیشخوان، برنامه­‌های دیگری چون عرضه‌­­داشت (Presentation)، معرفی کوتاه (Pitching) و دیدار چهره به چهره (Speed Dating) نیز برگزار می‌­شود. برگزاری پیشخوان در جشنواره بین‌­المللی تئاتر فجر موقعیتی بسیار مغتنم و مناسب برای کارگردانان و تهیه­‌کنندگان ایرانی است تا نمایش­‌های خود را در قالب برنامه‌­ای منسجم و هدفمند به مدیران تئاتری و نمایندگان جشنواره­ های گوناگون معرفی کنند. اینگونه برنامه­‌ها با پشتیبانی اداره کل هنرهای نمایشی می­‌تواند به شناخت هرچه بیشتر تئاتر ایران، بازاریابی حرفه‌­ای ­و گسترش و ترویج فرهنگ و هنر کشورمان در جشنواره­‌های برون مرزی یاری رساند.

در بخش عرضه‌­داشت شرکت­‌کنندگان ملزم هستند در زمانی معین (12 دقیقه) نمایش­‌های خود را معرفی کنند. در این بخش شرکت­‌کنندگان می‌­توانند از ویدئو، عکس و اسلاید بهره بگیرند و یا تنها به ارائه شفاهی اکتفا کنند. مهارت عرضه‌­داشت از توانایی­‌های پرکاربرد عرصه بازاریابی است که متاسفانه فعالان تئاتری ما به دلایل متعدد کمتر به یادگیری این مهارت پرداخته‌­اند. نکات اساسی در یک عرضه­‌داشت عبارت از دانش زبانی، تسلط بر موضوع، توانایی ارائه منسجم در زمانی محدود و دارا بودن اعتماد به نفس است. یکی از راه­‌های مناسب برای عرضه­‌داشت، داشتن یادداشت­‌های کوتاه درباره مباحث مورد نظر است.

معرفی کوتاه (Pitching) بخش مهم دیگری در پیشخوان است که برای آشنایی بیشتر می‌­توان آن را با معرفی آسانسوری مقایسه کرد. معرفی آسانسوری (Elevator Pitch) در بازاریابی، اصطلاحی برای معرفی یک ایده در زمانی بسیار کوتاه (فاصله زمانی رسیدن آسانسور از یک طبقه به طبقه‌­ای دیگر) است، در این فرایند شرکت‌کنندگان ملزم هستند تا در زمانی محدود (5 دقیقه) ایده نمایشی در دست ساخت یا اجرا شده را به مدیران تئاتری حاضر در جلسه معرفی کنند. در بخش معرفی کوتاه معمولا از پخش کلیپ‌ها و صحبت‌های طولانی اجتناب می‌کنند و بیشتر به ارائه نکات کلیدی و طرح یک خطی جذاب می­‌پردازند.

امید است تداوم برگزاری پیشخوانِ نمایشی، فرصتی مغتنم باشد برای شناساندن فرهنگ و هنر کشورمان به عرصه‌های بین‌المللی، آشنا شدن هرچه بیشتر اهالی تئاتر با ساز و کار رویدادهای تئاتری جهان، کسب مهارت‌های روزآمد و تجربیات ارزشمند در زمینه مدیریت تئاتر.

۱ بهمن ۱۳۹۷ ۱۵:۱۸
  • نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
 
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  


کلیه حقوق این پورتال متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد
logo-samandehi
شعار سال 98